Tom Zwitser
Toch kwam de excommunicatie van Viganò tamelijk onverwacht, in feite even onverwacht als toen Viganò twee weken daarvoor op X de paus ervan beschuldigde in diens tijd als novicemeester op het seminarie van Jezuïeten in Argentinië studenten te hebben misbruikt. Viganò zou hierover met meerdere misbruikte jongemannen hebben gesproken. Een bewijs, of publieke getuigenis van deze beschuldiging, kwam er evenwel niet.
De paus, die sinds de publicatie van het boek De dictator-paus (2016) bekend staat om zijn woede-uitbarstingen, excommuniceerde Viganò in no time. Opmerkelijk, omdat het aanpakken van misbruikpriesters en -bisschoppen daarentegen niet opschiet.
Excommunicatie is een zware straf, evenals de beschuldiging zelf: een schisma veroorzaken. Viganò reageerde daarop tamelijk koel: “Een schismatieke sekte beschuldigt mij ervan een schisma te veroorzaken.” Wat deze beschuldiging precies inhoudt, en wat de achtergrond ervan is, is zeker voer voor een uitgebreid vervolgartikel waar ik aan werk, maar opmerkelijk is het wel, want in haar innige dagelijkse omgang met sektes en ergere afsplitsingen, stapt het Vaticaan heel barmhartig over elke vorm van schisma en geloofsafvalligheid heen. Wanneer voor het laatst iemand hiervoor werd geëxcommuniceerd, kan de kerk zich amper heugen. De enige verklaring voor de excommunicatie is dus een impulsieve en woedende reactie van de paus over Viganò’s tweet. Gelooft de paus überhaupt zelf in de werkelijkheid van een excommunicatie, of van een schisma? Viganò denkt expliciet van niet, en terecht; geen enkele sektariër (sekteaanhanger) gelooft in schisma of excommunicatie.
Onder deze gebeurtenis sluimert nog een groot praktisch probleem: dat van homoseksualiteit binnen de clerus. Zo kon u zelfs onlangs in het Eindhovens Dagblad hierover lezen in verband met de problemen van de beruchte ‘Bruine Ridders’ uit bisdom Den Bosch. En dit probleem sluimert overal in westerse bisdommen.
Viganò is oud en de reden van zijn openlijke beschuldigingen op X zou kunnen zijn dat hij niet meer verwachtte dat zijn strijd tot iets zou leiden bij leven en welzijn. Dat de misbruikte jongemannen persoonlijk naar buiten treden, was überhaupt niet te verwachten. Ze zouden waarschijnlijk hierna hun leven niet zeker zijn. Daarmee blijft Viganò’s bericht wel louter een ongefundeerde beschuldiging, die men bij de grote hoeveelheid geruchten kan voegen die al langer de ronde deden. Het kan nu nog steeds allemaal ook níet gebeurd zijn.
Paus Franciscus is al heel lang lid van de zogeheten Sankt Gallenmaffia, een grote groep klerikalen die al lang de katholieke leer aanvallen, bijvoorbeeld op het gebied van seksualiteit. Hij heeft in zijn pontificaat op cruciale posten in Rome zoveel bizarre benoemingen met een homoseksueel en vrijzinnig tintje gedaan, dat hij die beschuldigingen zelf zeker niet actief zal bestrijden. Daarnaast bestrijdt hij wél die kardinalen en bisschoppen en broederschappen die zich hard maken voor de traditionele leer, de oude mis en het belang van de sacramenten.
We moeten hier ook het probleem van homoseksualiteit in de clerus noemen. De homolobby heeft het stelselmatig over pedofilie, maar dat is het niet. Vrijwel alle slachtoffers van de clerus zijn tienerjongens. Een heel klein percentage is onder de tien jaar oud, en ook daarvan zijn weer de meerderheid jongens.
- Het artikel gaat hieronder verder -
De Gift Card is een leuke manier om Gezond Verstand een kwartaal of een jaar lang cadeau doen. De Gift Card is digitaal verkrijgbaar én als pasje met daarop een unieke code + een feestelijke cadeau-enveloppe.
Abonnees krijgen 15% korting!
Gezond Verstand 6x cadeau doen
Op papier én digitaal
Normaal €24,- voor abonnees €20,-
Gezond Verstand 24x cadeau doen
Op papier én digitaal
Normaal €80,- voor abonnees €70,-
Het grote probleem is dus de klassieke verhouding van oudere mannen met adolescente jongens, oftewel pederastie. Onder invloed van de homolobby zijn we gewend om alle misbruik met jongeren pedofilie te noemen, maar daardoor verhullen ze hun eigen rol in dit enorme probleem.
Volgens de traditionele katholieke leer wordt seksualiteit volledig vloeibaar wanneer de norm van heteroseksualiteit wordt losgelaten. In de natuur draait het om twee levensdriften: die van overleven en die van de voortplanting. Seksualiteit is daarom in het katholieke geloof een heilige zaak, en altijd heteroseksueel. De veiligheid van kinderen wordt gegarandeerd in een sacramentele inbedding van huwelijk, Kerk en geloof. De Kerk is daarom tegen abortus, tegen echtscheiding en tegen hertrouwen. In de praktijk wordt scheiding van tafel en bed alleen in bepaalde specifieke situaties toegestaan. Het huwelijk is heilig en een jongeman kan dus een offer brengen door priester te worden en af te zien van vleselijk vaderschap, door een even heilig, maar geestelijk vaderambt te willen bekleden, dat van priester. In dat geval geeft hij niet het vleselijke leven door, maar een ander sacramenteel leven: Gods genade.
Dit offer, het celibaat, is strikt en uitsluitend bedoeld voor heteroseksuele mannen, vanwege de natuurlijke doelgerichtheid. Het hele christelijke leven draait om het offer, en alleen heteroseksuele mannen kunnen in het celibaat het offer brengen door alleen te blijven en Gods genade door te geven. In de praktijk blijkt dat ook uit het feit dat homoseksuele priesters vrijwel allemaal seksueel actief zijn. Maar los daarvan, beschrijft de katholieke leer deze seksuele gerichtheid op zichzelf al als ‘ongeordendheid’, dus niet geordend volgens de geschapen natuur. Daarom kan volgens de officiële leer een homoseksueel nog steeds geen priester worden. In de praktijk is dit verder weg dan ooit. In het Westen vormen homoseksuelen in de clerus de grote meerderheid.
Seks vooronderstelt twee complementaire geslachten en behelst niet elke activiteit die men met ongeacht welk orgaan van wie dan ook – volwassene, kind, adolescent of dier – kan doen. Een modern mens kan dat in deze tijd weliswaar prima vinden, maar God noemt gedrag dat tegen de door Hem geschapen natuur ingaat zondig. Die zonde is er in allerlei gradaties en een gelovige die zondigt kan dat opbiechten en vergeving ontvangen. Maar de zonde goedpraten is wederom een zonde, en ook een bijzonder zware.
In een Kerk waarin heiligheid er niet meer toe doet, en zonde amper meer bestaat, zijn zowel de oeverloze hoeveelheid heiligverklaringen als deze ene excommunicatie betekenisloos geworden. Viganò heeft driest gehandeld, maar de woedeaanval van Franciscus is tekenend. Anderzijds is het ook weer typisch voor de peronist (aanhanger van een niet-officiële ideologie) die Franciscus (geboren als Jorge Mario Bergoglio) in wezen is: zijn machtsspel verhult hij met enorme rookschermen van chaos, waarmee hij als geen van zijn voorgangers de gelovigen op slinkse wijze in verwarring weet te brengen.
– einde artikel –
Je las een Premium artikel uit Gezond Verstand
Volg ons op social media
Kijk en beluister Gezond Verstand via